martes, 17 de abril de 2007

Les meues competències audiovisuals.

M'he quedat molt sorpresa quan he acabat de llegir un article sobre les competències audiovisuals que han d'adquirir actualments els alumnes a les escoles. La meua sorpresa ha sigut que, la majoria de les coses que els alumnes han d'aprendre a l'escola avuí en dia, o jo no les conec, o les he apreses fòra de l'escola.
Avuí en dia l'alumnat ha d'aprendre, ja des d'infantil alguns coneixements sobre noves tecnologies i audiovisuals,... que jo mai haguera pensat que podrien adquirir a estes edats.
Ara be, com que ens trobem en l'era de la informàtica i del món digital, si els alumnes a estes edats no adquuireixen ja uns coneixements mínims, a mesura que es facen més grans, es quedaran endarrerits, ja que el món de les comunicacions avança molt ràpidament.
A continuació, centrant-me en un dels punts del text (Alfabetitizació tecnològica), compararé la meua experiència personal amb el que avuí en dia aprenen els alumnes (quan ho he après jo i quan ho apren l'alumnat).
Per començar, en l'actualitat, els alumnes, ja des d'infantil, fins al primer cicle de primàtia, es posen en contacte amb els aparells elèctrics, a través d'encendre'ls i apagar-los, donar-los o llevar-los volum,... Jo crec que no vaig tocar la tele ni la ràdio fins els 7 o 8 anys. Sabia que estàven, però jo no tenia ni idea de com funcionaven aquestos aparells que ara vegem tan símples. Del vídeo ja ni parlem... Quan tenia uns 9 o 10 anys, ma mare em va explicar com es posava el play i stop per jo poder veure els dibuixos. A partir d'ahí, vaig començar ja asaber grabar, i poc més (programar, en l'edat que tinc ara, encara no sé, ja que mai he tingut la necessitat de programar per a grabar, sempre he estat a casa quan volia grabar alguna cosa).
La càmera de fotos, els alumnes comencen a posar-se en contacte en ella des d'infantil. A mi a l'escola mai m'ensenyaren a usar-la, ho vaig fer a casa, i sols fer fotos i posar el flash. I la càmera digital, l'usa millor el meu nebot de 5 anys, que jo. Ell la centra millor i tot (no vol dir qu jo no sàpiga. Hem referisc a la diferència d'edat, i que ell té més facilitats que jo). Però clar, també és normal en part, ja que els nens i nenes d'avuí en dia, naixen rodejats ja d'aquests invents i aquestes tecnologies. Nosaltres, com tenim uns anyets més, les hem vist nàixer (p.ex. la càmera digital o el telèfon mòbil, el mp3,...).
Un altre aspecte que m'ha cridat molt l'atenció, és que al primer cicle de primària, s'ensenya a l'alumnat a retocar imatges, trucatges, efectes d'animació,... Jo tot açò, ho he anat coneixent des que estic a la universitat. A l'escola, varem treballar amb ordinadors, un poc de word, i alguns jocs, normalment de llengua i matemàtiques.Però res més. De retoc d'imatges, d'editar vídeos,... jo he après pel meu compte, perque m'ho han ensenyat amics, el meu nuvi, familiars,...
De fet, quan ho he conegut, m'ha agradat i ho trobe divertit, encara que ho veig un poc complicat. I ja, quasi caic d'esquena quan veig que estes coses s'estàn ensenyant a primària i infanti i ESO.
Per no dir res, de totes aquelles coses que s'estàn ensenyant a l'escola, i que jo no tinc ni idea del que son.
Per això, crec que m'he de posar al dia en aquest tema. Per poder ensenyar els nostres alumnes, primer hem de saber nosaltres que els anem a ensenyar. I açò, ho he de fer experimentant i interessant-nos en estos temes, no veure'ls com a una cosa llunyana o que no va en nosaltres.
També crec que seria una bona opció que quan acabem la carrera, fem un curset per a posar-nos al dia en noves tecnologies i mitjans audiovisuals. Dic quan acabem la carrera, per tenir-ho més recent i afegir les últimes tendències. Esteu d'acord amb mi?

1 comentario:

Jordi Adell dijo...

Hola,

Bona reflexió. L'únic amb el que jo no estaria d'acord del tot és la idea de "esperar a acabar la carrera" o amb la "d'anar a fer cursets". Si hi ha una caracterisica fonamental de les noves tecnologies és que ens permeten aprendre tot (o quasi tot) el que vulguem per nosaltres mateixos i, amb un poc de sort, no sols: a la Internet hi ha un fum de gent que apren uns dels altres i s'ajuden, etc.

Per començar: t'interessa com funciona una cámera de fotos digital? (Podràs explicar-ho al teu nebot! :-)

Doncs mira aquestes animacións. Son de la XTEC per a ESO, però en 5 minutos coneixeràs les parts fonamentals i el funcionament d'una càmera digital de fotos.

No esperes que ningú t'ensenye! Apren, apren i apren!



Jordi.