miércoles, 28 de marzo de 2007

LES TIC A L'EDUCACIÓ INFANTIL

Resum tema 1 i 2 del llibre de Jordi Cases i M. Roser Torrescasana i del document del NAEYC.

La revolució digital està modificant a nostra societat a un ritme molt accelerat. Els alumnes que ara ens arriben a l’escola formen part d’aquest món i conviuen en ell d’una manera activa.

Per açò, l’escola ha d’adaptar-se a aquestos canvis en els seus alumnes i posar-se a l’altura, a través de la realització de canvis en la seua estructura, la metodologia, el vocabulari, la política educativa,...

L’escola ha de trobar la manera en la que facilita l’accés dels alumnes a les noves tecnologies. I dins de l’escola , trobem els i les mestres, que han de tenir una actitud positiva i activa davant aquests canvis i evolucions.

Les persones som, per als nens i nenes menuts la manera com coneixen les coses i els objectes. A través de nosaltres ells es posen en contacte amb la realitat. El primer lloc és la família, però aquesta és seguida ràpidament per l’escola.

A la vegada que un nen o nena està desenvolupant-se, està també aprenent. Per açò, és important utilitzar les TIC a l’aula. I hem de tenir un canvi d’actitud davant aquestes, per a normalitzar-les, ja que les TIC ajuden els xiquets/es a:

  • Ser més autònoms. Al principi d’usar les TIC necessitarà la presència d’u adult que li ajude, però després serà totalment independent.

  • Es treballa de manera cooperativa i col·laborant en grup, la qual cosa afavoreix les relacions entre iguals, entre l’escola i entre la família.

  • Millora la motricitat fina i el control oculomanual.

  • Les hem d’usar de manera didàctica, la qual cosa provoca una millora de l’ensenyament i una participació més activa dels alumnes en l’aprenentatge.

  • Motivar la comunicació verbal entre alumnes i mestres i entre alumnes.

Les TIC han d’estar integrades també al PCC, ja que formen part dels continguts curriculars. Els podríem incloure a tres àrees: descoberta d’un mateix, descoberta de l’entorn natural i social, i intercomunicació i llenguatge. El text ens ofereix exemples de cadascuna de les activitats que podem realitzar per a complir en cada un dels continguts que se’ns proposa en estos apartats. En tots ells veiem incloses les TIC. Açò ha de tenir una revisió constant, ja que aquest món evoluciona molt ràpidament, i hem d’estar adaptats i preparats davant de qualsevol canvi.

Però no sols veiem les TIC a l’aula i al currículum. També hem d’aconseguir la integració de les TIC a través de la mestra o el mestre. Aquest, ha d’utilitzar tots els recursos possibles per a que els alumnes arriben a tenir un bon domini de les TIC i que estes estiguen completament integrades a l’aula, per a que afavorisquen l’aprenentatge dels alumnes i els siguen útils. És també important que per a que es produesca esta integració, el mestre o la mestra ha de conèixer el seu funcionament i les dominen prou. Però més important és que el mestre o la mestra realitze activitats que siguen adequades per a l’aprenentatge dels alumnes.

També és important tenir en compte l’època en la qual ens trobem, i els coneixements previs dels alumnes (una camera de fotos, per a ells sempre ha sigut digital, per tant no té sentit parlar d’una camera de carret).

Hem de dir, que per a integrar correctament les TIC a l’aula, hem de modificar la nostra metodologia, i els nostres esquemes de treball (temps, espai,...).

A més de tot açò, les TIC solen ser recursos que motiven els alumnes i els agrada. Per tant, no sols hem de fer un ús d’elles de joc, sinó que aprofitant-nos d’aquest atractiu que creen les TIC, podem fer que els alumnes aprenguen molts continguts i aspectes importants, i a la vegada estarem integrant les noves tecnologies.

El treball amb les TIC a l’escola ha d’estar coordinat amb tots els professors del centre i ha d’implicar la societat que envolta el sistema educatiu (famílies, mestres,...) per a que el treball es desenvolupe d’una manera adequada i funcione correctament i de manera continuada i eficient.

No hay comentarios: